OJ oj, vilket år!

Ja, detta året är ni verkligen många som besökt Sunnedamm för att fiska ädelfisk som regnbåge och öring. Det har verkligen varit fullt ös sedan premiärfisket i våras. Ja, förstås ett fiskeuppehåll i juli. Men när man har egen fiskodling, så är det inte många dagar som är helt lediga, helst inte på sommaren när fisken är som mest känslig. När det efter den kusligt varma våren efter midsommar, började regna så regnade det verkligen mycket och länge. Denna fiskodlingen är lokal och småskalig. Det är dock lika samma utmaningar som alla fiskodlingar med regnbåge har. Sommaren och värmen är definitivt, utöver oförutsedda sjukdomar och sånt skit, den största faran. Men när värmen och regnperioden var över så klarade sig faktiskt fiskarna i odlingen detta året helt ok. Det slutade tack o lov regna precis innan vattnet gick över dammvallarna. Dock flyttade sig fisk inom odlingen då det var högt vatten. När mina praktikanter William, Simon och Ted var här 3 veckor i höstas hjälpte de, ivrigt påhejad av Peter, till att sortera och rätta till fiskarna så de hamnade i rätt bassäng igen.

Väder o vind, ja, det rår ju ingen på. Fiskarna som jag tidigare sagt, växte inte till önskvärd storlek detta året, pga väderförhållandena som hindrade mig att utfodra i önskad volym. Till 2024 ser det mycket bra ut och bara nu inget annat händer så ska det finnas fin fisk att fiska på hela 2024 för alla er som besöker Sunnedamm.

När det är så många som besöker en anläggning som denna, så krävs det såklart att vi alla tar ansvar att lämna stället som det var när vi kom. Så att även våra fiskevänner som ska fiska efter kan njuta av så rent och fräscht ställe som det går. Detta gäller allt, från att inte slänga snusar, linor och tafsar samt att städa av stugan innan avfärd. Jag kan inte städa efter varje grupp. Skulle jag hyra in en städfirma för detta skulle det bli väldigt mycket dyrare, och priserna vill jag gärna hålla nere så gott det går.

Ja, vad gäller priser så kommer det att på abonnemangen bli en höjning från nuvarande 11500 kr för 10 personer till 13000 kr för 10 personer. I priset ingår övernattning för 10 personer och fångstkvot av 2 ädelfiskar per person. Ankomst dag1: 17,00 Avresa dag 2: 15,00. Om inget annat ök.

Bokningarna för 2024 är i full gång och det är ett väldigt pusslande. Jag gör mitt bästa för att alla grupper som vill boka fiske ska få tider man är nöjd med. Har du en fiskeklubb eller kompisgäng, och vill testa på regnbågsfisket här i Sunnedamm, välkommen med din bokningsförfrågan till martin@sunnedamm.se

Nu ska det komma rejält med minusgrader, och högst sannolikt är fiske säsongen över för i år.

Jag vill än en gång tacka er alla flugfiskevänner som besöker Sunnedamm!

Läs artikeln om Sunnedamm nedan i senaste numret av Våra fiskevatten.

Hoppas vi ses o hörs nästa år!

M

Detta inlägg publicerades i Isläget. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar