Nu kommer våren

Med 18 grader varmt, vindstilla och solsken så kom väl våren på riktigt igår. Vattentemperaturen hoppade upp till 10 grader och livet i vattnet börjar röra på sig mer och mer. Några kläckningar förutom fjädermygg är det ännu inte tal om, men det kommer nog snart. Jag vill tro att det är bäcksländan som kläcker först på våren. Hungriga regnbågar och öringar stiger till ytan och tar munsbitarna då de som färdiga sländor dansar på vattnet. Favoritfödan för regnbågen känns det som förutom då det eviga silandet av fjädermygg, ändå att natt och dagsländor är. Dessa stora vackra sländor lever ännu som nympher på bottnen av ån och dammen. Så, än så länge är det våtflugor och nymf som gäller för att ha bäst chans att lyckas.

Idag ska min gode vän Gösta Martinsson fira sin 80-årsdag här vid Sunnedamms sportfiske. Gösta har fiskat här sedan jag flyttade hit för 20 år sedan, och har genom sitt vänliga sätt genom åren, hjälpt mig med råd och tips på hur man kan utveckla fisket här. Det blir fiske, god mat o dryck och säkert en hel del fiskehistorier om jag känner Gösta med vänner rätt. Gösta binder flugor som lämpar sig mycket väl för fisket här. Flugorna finns att köpa via swishbetalning i förpackningar om 3-4 st i påsar i stora fiskestugan.

Nu är ni många som fiskar och övernattar här. Stugorna här är av enkel modell, och modellen är vandrarhemsstandard. Detta innebär att man ska lämna stället som det var när man kom. Tänk på dina fiskebröder som kommer efter dig. I de flesta fall fungerar detta utmärkt och det är städat och fint när man lämnar. Om man är osäker på vad som ska göras så finns det tydliga ordningsregler på lapp på dörren till storstugan. En annan sak som inte fungerar alltid är avtalad ankomsttid. Har man ankomsttid kl. 17,00 , och inte hört av sig till mig och frågat om det går att anlända tidigare, så är det det avtald tid som gäller. För att allt ska bli så bra som möjligt så ber jag er respektera tiderna.

Fisket i Vänneån verkar i år ha fått ett lyft och det finns nysatt Vänneåöring i ån. Även Ljungsjön som är en vildmarksjö i Vänneåns fvo är värt ett besök och där får man fånga 2 ädelfiskar per kort. Det finns gott om fisk i sjön och fiskekort löses via http://www.ifiske.se

Jag börjar känna mig bättre och bättre i axeln och det är väldigt skönt att slippa smärtan som jag gått med i nästan 1 år.

Största fisk i går när Bo Westlin och hans fiskegäng var här, var en präktig romstinn hona på 3,4 kg. Annars ligger medelvikten på fisken som sätts ut nu runt 1,5 kg.

Nu säger vi Grattis till Gösta och tack till er alla flugfiskevänner som besöker Sunnedamms sportfiske!

M

Detta inlägg publicerades i Isläget. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar